معرفی انواع محافظ نمای ساختمان

انواع محافظ نمای ساختمان و دلایل استفاده از آن

امروزه از انواع محافظ نمای ساختمان برای تراس‌ها، اطراف درب و پنجره‌ها، استخر، دیوار و حتی کف اتاق‌هایی که با مشکل رطوبت و همین‌طور نم زدگی مواجه هستند استفاده می‌شود.البته محافظ نما دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند و معمولاً برای کسانی که قصد استفاده از این متریال در ساختمان را دارند این سوال مطرح می‌شود که کدام گزینه از هر نظر می‌تواند بهتر و ایده‌آل‌تر برای محافظت از نمای ساختمان باشد؟

انتخاب محافظ نما برای ساختمان یا همان واترپروف نمای ساختمانی خود یک مبحث پیچیده است. شما می‌توانید از متریال‌های واترپروف برای مقاوم‌سازی ساختمان در مقابل هوازدگی، خراش، پوسیدگی، فشارهای جانبی و همین‌طور شرایط نامناسب جوی استفاده کنید. اما قبل از آن باید بدانید چرا استفاده از محافظ نما ضروری است؟

دلایل استفاده از پوشش محافظ نما

یکی از عواملی که نمای ساختمان های ساخته شده را در مقابل واکنش های شیمیایی و جذب آلودگی تهدید می کند، استفاده از مواد و مصالح رایج همچون آجر و سنگ و… است که در مقابل عوامل مخرب میزان مقاومتی کمی دارند.

در ساختمان های این چنین با استفاده از محافظ نما، مقاومت نما افزایش پیدا کرده و با توجه به خاصیت ضدآب بودن پوشش محافظ نما به راحتی قابل شستن خواهد بود.

نمای ساختمان ها با توجه به نور و تابش مستقیم خورشید و همینطور آلودگی محیط و جذب دوده و گرد و غبار، همیشه در معرض کدر شدن و از دست دادن کیفیت ظاهری هستند.

در ادامه ضمن بررسی انواع محافظ نمای ساختمان در خصوص ویژگی‌های آن‌ها به‌ اختصار نکاتی را تشریح خواهیم کرد.

همچنین بخوانید: بتونه ساختمانی چیست و چه کارایی دارد؟

انواع محافظ نمای ساختمان

1) دوغاب سیمانی:

یکی از اولین و متداول‌ترین نمونه‌های واترپروف موجود در بازار دوغاب سیمانی است که معمولاً از آن استفاده می‌شود. البته نیاز به به‌کارگیری کارگران حرفه‌ای و باتجربه دارد و معمولاً در صورت قرارگرفتن در فشار هیدرواستاتیک مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. ضمن این که انعطاف‌پذیری آن نیز بالا است و عملیات واترپروف در این محصول بادقت بالایی انجام می‌شود. در مقابل تولیدکنندگان نیز ترجیح به استفاده از این محصول را دارند.

البته اگر میزان پراکندگی مایع در روی دیوار کم باشد ممکن است عایق رطوبتی از خود عملکرد خوبی نشان دهد. دوغاب‌های سیمانی انعطاف‌پذیر در دسته‌بندی انواع محافظ نما یک جزئی قرار می‌گیرند. این مواد یکی از متداول‌ترین گزینه‌ها در بیشتر نماهای کلاسیک ساختمانی هستند.

2) مواد پلیمری برای محافظ نمای ساختمان:

چسب‌ها و همین‌طور پودرهایی که به‌صورت پلیمری ساخته شده‌اند یکی از متداول‌ترین محصولات ساختمانی هستند که می‌توان از آن‌ها برای رنگ نمای ساختمان استفاده کرد.

معمولاً انعطاف فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در بخش‌های مختلف یک ساختمان مورداستفاده قرار داد و به هم‌پیوند زد.

جهت خرید و استعلام قیمت رنگ نمای ساختمان کلیک نمایید .

این ویژگی موجب می‌شود که میزان چسبندگی در ملات ساختمانی چند برابر بهتر شده و عایق رطوبتی یکدست و یکپارچه‌ای نیز روی سطح موردنظر شما ایجاد شود.

معمولاً محافظ نمای ساختمان پلیمری شامل مواد پراکنده شده و پلیمرهای بدون پلاستیک و گرمازا هستند که از وینیل استات و اتیلن ساخته می‌شوند.

می‌توان به آن‌ها مقدار مشخصی آب بر اساس دستور مصرف اضافه کرد و در نهایت در پروژه عمرانی به‌راحتی به کار گرفت. از طرفی مسئله قیمت در این مواد مهم است که باید به سراغ نمونه‌هایی با قیمت مناسب و البته سطح کیفی استاندارد بروید.

پلیمری ساختمانی

 

3) محافظ نمای ساختمان پلی‌اورتان:

پلی‌اورتان‌ها البته حوزه استفاده وسیعی دارند اما معمولاً به شکل فوم‌های نرم و سخت و انواع رزین و رنگ در بازار در دسترس هستند و یکی از متریال‌های اساسی و کلیدی در طیف وسیعی از محافظ نماهای ساختمان در بازار به شما می‌آیند. از این ماده به‌راحتی می‌توان برای واترپروف و ضد آب کردن انواع سطوح سیمانی، سنگی و شیشه‌ای استفاده کرد. در واقع کاملاً یک محصول چندمنظوره است که موجب می‌شود ظاهر ساختمان شما نیز همچنان حفظ شود. بخصوص اگر نما و ویوی ساختمان شما از بخش عظیم شیشه ساخته شده است می‌توانید به سراغ محافظ نمای ساختمان پلی‌یورتان بروید.

این محصول در فارسی با هر دو نام اورتان و یورتان شناخته می‌شود و معمولاً می‌تواند یک جایگزین عالی برای روش‌های قدیمی و یا حتی ملات‌های اصلاح شده باشد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

4) ملات‌های اصلاح شده برای واترپروف کردن نما:

امروزه می‌توان از ملات‌هایی مانند دوغاب‌های ضد آب‌معدنی با مواد پلیمری استفاده کرد. در واقع یک برس نیاز دارید تا آن را بدون بهره‌گیری از آب در متریال و سطحی که می‌خواهید تزریق کنید. علاوه‌برآن در این محصولات پودر پلیمری پراکنده حالت چسبنده به خود می‌گیرد و به‌منظور بهتر کردن میزان چسبندگی در سطوح در محیط‌ها و پروژه‌های مختلف، به‌منظور بالابردن میزان انعطاف، عایق رطوبتی و همین‌طور مقاومت در مقابل سایش می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر به دنبال یک ماده مقاوم در مقابل فشارهای مثبت و منفی آب هستید محافظ نمای ساختمان با ساختار ملات اصلاح شده می‌تواند بهترین و ایده‌آل‌ترین مورد باشد.

5) محافظ ضد آب:

این محافظ نماها نیز عموماً در ساختمان‌سازی برای پرکردن و رفع ترک‌های کوچک در بسترها مورداستفاده قرار می‌گیرند. انعطاف فوق‌العاده‌تری نسبت به ملات‌های پلیمری دارند و از طرفی اگر می‌خواهید سازه و یا بخش ترک‌خورده را در مقابل لرزش، حرکت، فشار، انقباض و دیگر مشکلات مقاوم کنید، ایده‌آل‌ترین و استانداردترین انتخاب شما بخصوص در بازار ایران و مناسب با آب‌وهوای ایران خواهد بود.

محافظ نمای ساختمان  ضدآب معمولاً به دلیل این که حجم زیادی پلیمر درون خود دارد، در مقابل مواد شیمایی و یون‌های کلرید، دی‌اکسیدکربن و همین‌طور یون سولفات از خود مقاومت عالی نشان می‌دهند و می‌توانند نیازهای بخش مهمی از پروژه‌های ساختمان‌سازی و حتی اصلاح و ترمیم را برطرف کنند.

غشاهای ضد آب

6) محافظ نمای نانو

به عنوان محافظ نمای آب‌گریز شناخته میشود که مناسب محیط های مرطوب و بارانی است. بتونه ساختمانی و محافظ نمای نانو از ویژگی های آن میتوان به مقاومت بالا در نفوذپذیری آب و همینطور مانع از ایحاد کپک، جلبک و قارچ شده و مقاومت مصالح ساختمانی را در برابر یخ زدگی و تخریب بالا میبرد.

7) انواع چسب‌های اکریلیکی و سیلیکونی

در معرفی محافظ نمای ساختمان، لازم دانستیم که اشاره‌ای داشته باشیم به چسب‌های سیلیکونی که امروزه در بازار بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند. معمولاً برای آب‌بندی و کاربردهای زینتی، بهترین گزینه هستند.

از رشد انواع مواد و گیاهان مزاحم، خزه‌ها و جلبک‌ها روی سطوح خارجی دیوار جلوگیری می‌کنند و همین‌طور برای انواع متریال‌ها نیز قابل‌استفاده هستند. از طرفی انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای خود نشان می‌دهند و در مقابل تابش نور مستقیم خورشید نیز مقاومت بالایی داشته و هیچ مشکلی برای نما به وجود نمی‌آورند.

جمع‌بندی نهایی

درصورتی‌که قصد انتخاب واترپروف و محافظ نما را دارید، باید به موضوع وضعیت آب‌وهوایی، نوع و متریال ساختمانی، نوع سطح و نما و همین‌طور شرایط استفاده دقت ویژه‌ای داشته باشید.در بسیاری از موارد و حین خرید و استفاده از محافظ نمای ساختمان موضوع قیمت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.عموماً باید به سراغ متریالی بروید که از نفوذ بخار، آب، گازهای سمی و همین‌طور آلودگی‌های محیطی جلوگیری کرده و البته در مقابل ظاهر زیبایی نیز داشته باشد و هارمونی کلی ساختمان را بر هم نزند.

بهره‌گیری از قیر در نماسازی ساختمانی سال‌هاست که منسوخ شده است و کم‌تر موردتوجه قرار می‌گیرد.همین‌طور محافظت از سطوح بیرونی بخصوص در آب‌وهوای مرطوب و بارانی همیشه یک کار سخت و پیچیده به‌حساب می‌آید که کارفرما باید دقت لازم را در انتخاب انواع محافظ نمای ساختمان داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =

خانهفروشگاهحساب کاربریسبد خرید