اصول کاشی کاری

سریع ترین روش کاشی کاری

اصول کاشی کاری با روش خانگی یکی از پر اهمیت ترین مسئله مشاغل کاری به حساب می آید که میتواند بخشی از مشکلات ما را بطور کامل برطرف نمایید و به همین امر نیز ما اصول کاشی کاری به روش خانگی از صفر تا صد بطور کامل به این موضوع میپردازیم.

کاشی کاری و چسباندن کاشی، کاری است که اغلب با ترس به آن نگاه می شود. به خصوص اگر در این حوزه سر رشته نداشته باشید. اما، نیازی به ترس از آن نیست. کاشی کاری ساده است و اگر می خواهید سرویس بهداشتی و یا حمام خود را کاشی کاری کنید و آن را به درستی انجام دهید.

سریع ترین روش کاشی کاری

قبل از چسباندن آن ها با چسب کاشی و سرامیک ، یک‌بار تمام کاشی‌ها را روی سطح بچینید تا اصلاحات لازم را انجام دهید و نمای نهایی را ببینید. فضای بین کاشی‌ها باید یکسان باشد. اگر کاشی‌ها روی تور نچسبیده می‌توانید از صلیب های کاشی کاری برای منظم چیدن کاشی‌ها و یکسان بون فاصله آن‌ها استفاده کنید.

هرچه کاشی‌ها بزرگ‌تر باشند فضای بین کاشی‌ها باید بیشتر باشد. برخی به اشتباه بر این باورند که فضای بین کاشی‌ها باید حداقل باشد اما اگر فضای بین کاشی‌ها کافی نباشد ماده بندکشی یا دوغاب بین آن نمی‌چسبد. نکته دیگر که اهمیت بالایی دارد پوشش کامل چسب است.

اهمیت ایمنی در کاشی کاری

رعایت اصول ایمنی در فرآیند اصول کاشی کاری امری بسیار مهم و ضروری است. اگر میخواهید کاشی های قدیمی را بتراشید و یا کاشی های جدید را برش دهید، مطمئن شوید محافظ چشم و ماسک صورت استاندارد و مناسبی را انتخاب کرده اید. همچنین برای استفاده از ماله و چسب‌ کاشی از دستکش ایمنی استفاده کنید.

در انتها بعد از فراهم کردن تجهیزات ایمنی مناسب، منابع آب و برق سرویس بهداشتی و حمام را قطع کنید.

انواع کاشی

برای کاشی کاری چه ابزار مناسبی را احتیاج داریم؟

هیچ چیز بدتر از تلاش برای انجام یک کار در زمانی که ابزار مناسب برای کار را ندارید وجود ندارد. بنابراین، قبل از شروع کاشی کاری ، مطمئن شوید که ابزارهای زیر را در اختیار دارید.

متر نواری

اندازه گیری دقیق مهمترین بخش کاشی کاری است. درصورتی که اندازه گیری های خود را اشتباه بگیرید با یک کابوس بزرگ

رو به رو خواهید شد. مطمئن شوید که روی یک متر نواری با کیفیت خوب (بدون علامت های مبهم) هزینه کرده اید.

مداد

علامت گذاری کاشی ها خود نیز بخش مهمی از کاشی کاری است. به هر حال، اگر نمی‌توانید ببینید کجا قرار است برش دهید، در نهایت با تعداد زیادی کاشی برش‌خورده و سوراخ‌های نادرست مواجه خواهید شد.

برش کاشی

اینجاست که اوضاع کمی جدی تر می شود. اگر می‌خواهید فرآیند اصول کاشی کاری را شروع کنید، به شدت توصیه می‌کنیم روی یک دستگاه برش کاشی سرمایه‌گذاری کنید. ما معمولاً بهترین نوع برش کاشی‌ها را نسخه‌های ریلی می‌دانیم (نسخه‌های ریلی شبیه به دستگاه های برش کاغذ و مقوا که مورد استفاده در فروشگاه های لوازم التحریرهستند).

جدا کننده کاشی

به شما توصیه میکنیم زمان بسیار زیادی را صرف اندازه گیری و برش کاشی نکنید. جداکننده های کاشی به شما کمک می کنند تا زمانی که کاشی‌ها را در جای خود قرار می‌دهید، به‌طور مساوی فاصله دهید. شما می توانید جدا کننده کاشی را در اندازه های مختلف خریداری کنید تا بتوانید به سطح چسب کاشی مورد نظر خود برسید. قطع به یقین درصد بالایی از کاشیکاران حرفه ای هم از این جداکننده ها استفاده میکنند.

سطل – اسفنج – پارو مخلوط کن

در حین کاشی کاری ، چسب و دوغاب را با هم مخلوط می‌کنید، بنابراین به چیزی نیاز دارید که آنها را با هم مخلوط کنید.عاقلانه است که روی یک سطل محکم سرمایه گذاری کنید. اندازه ای که باید بخرید بستگی به مقدار دوغابی دارد که می خواهید مخلوط کنید، بسیاری از کاشیکاران حرفه ای سطل های 10 لیتری یا 25 لیتری را انتخاب می کنند. ساده ترین روش برای مخلوط کردن مواد داخل سطل، استفاده از یک چوب است، در غیر این صورت برای بالا بردن کیفیت و آسودگی خاطر در حین هم زدن ملات به شما خرید پارو مخلوط کن را پیشنهاد میدهیم.

اسفنج برای تمیز کردن سطح کاشی ها مورد استفاده قرار میگیرد.

ماله

خرید یک ماله متناسب با کاری که انجام میدهید از مهمترین بخش های کار شما است. ماله ها از جنس فولاد هستند و با لبه هایی در قسمت جلویی هستند. اگر دیوار را کاشی می‌کنید، ماله‌ای با بریدگی‌های منحنی بخرید. اگر کاشی‌کاری کف می‌کنید، یک ماله با بریدگی‌های مربعی بخرید.

کاشی

الگوهای کاشی

وقتی صحبت از الگوی دیوار کاشی شده شما می شود، دنیایی از گزینه ها وجود دارد. همه اینها به ترجیح شخصی بستگی دارد. می‌توانید به یک الگوی شبکه‌ای خطی ساده پایبند باشید، یا می‌توانید خلاق‌تر شوید.

برخی از الگوهای کاشی که در سال های اخیر رایج شده اند عبارتند از:

  • الماس
  • خطی
  • پیوند آجری
  • شاه ماهی
  • شش ضلعی
  • خطی مختلط
  • عربی
همچنین بخوانید: 12اشتباه رایج در کاشی ‌کاری که باید از آنها اجتناب کنید

دیوار را آماده کنید

با خرید و آماده شدن کاشی های شما، وقت آن است که دیواررا آماده کنید.

با اطمینان از تمیز، خشک و مسطح بودن دیوار شروع کنید. اگر دیوار قبلاً اصولی کاشی کاری شده باشد، نیاز دارید چند ساعت را به تمیز کردن دیوار و برگرداندن آن به حالت اولیه بگذارید. نباید کاشی ها را روی تکه های دوغاب باقی مانده و غیره قرار داد.

اگر سوراخ‌هایی در گچ پیدا کردید، آن‌ها را پر کنید. به خاطر داشته باشید که خشک شدن گچ گاهی ممکن است ماه‌ها طول بکشد (بسته به نوع گچی که استفاده می‌کنید)، بنابراین هنگام انجام کارهای تعمیر دیوار به این موضوع توجه کنید. پیشنهاد ما استفاده از بتونه داخلی آماده شورلول ایران است که طی چند دقیقه خشک شده و آماده اجرا خواهد بود.

از چسب کاشی و سرامیک استفاده کنیم یا ملات سیمان؟

امروزه  کاشی کاران حرفه ای از مزیت های استفاده از چسب کاشی و سرامیک آگاه هستند و کارفرمایان نیز برای صرفه جویی در وقت و زمان به سراغ چسب کاشی با کیفیت می روند. ملات سیمان نیز یک ماده پرکاربرد در ساختمان سازی است و از آنجایی که نسبت به چسب کاشی ارزان تر است طرفداران خودش را دارد.

کاشی‌کاری با سیمان یک کار خسته‌کننده است که انرژی فراوانی می‌طلبد. قبل از نصب کاشی باید آن را به خوبی خیس کرد تا سیمان به آن بچسبد. از طرفی، ساختن دوغاب سیمان، کثیف‌کاری زیادی به دنبال دارد و در بسیاری از موارد، ترکیب آب، شن و ماسه در حد متعادل نیست.

نتیجه میگیریم که استفاده از چسب کاشی بسیار ارزنده و موثر است. توجه به این نکته که چسب کاشی که انتخاب میکنبد حتما دارای استاندارد های ملی و یا بین المللی باشد و همینطور به منظور استفاده در محیط های مرطوب ساخته شده باشد. انتخاب چسب کاشی غیراستاندارد و بی کیفیت تمام زحمات شما را از بین خواهد برد.

همچنین بخوانید: برای چسباندن کاشی از چه چسبی استفاده کنیم؟

چسب کاشی پودری یا خمیری؟

چسب های کاشی در دونوع تولید می شوند (پودری – خمیری)

در مقابل چسب‌های خمیری، مدل‌های پودری محدودیت استفاده خاصی ندارند و می‌توان به‌راحتی و بدون پیچیدگی از آن‌ها استفاده کرد. برای این کار مقدار مشخصی از آب و یا رزین را به ماده اضافه می‌کنید و سپس پروسه اتصال کاشی را انجام می‌دهید.

دلایل انتخاب و محبوبیت چسب کاشی پودری

یکی از دلایل انتخاب چسب کاشی پودری که میتواند در اصول کاشی کاری کمک کند:

بریدن کاشی ها

با علامت گذاری دیوار، احتمالاً متوجه خواهید شد که لبه کاشی ها باید بریده شوند. از متراژ خود برای اندازه گیری کاشی استفاده کنید .

بعد از اندازه گیری  آن را روی کاشی خود اعمال کنید. نقطه ای که کاشی باید در آن بریده شود را با مداد خود علامت بزنید. این به شما امتیازی می دهد که هنگام استفاده از برش کاشی اشتباه نکیند.

توجه داشته باشید برای بریدن کاشی ها از دستکش و عینک ایمنی استفاده  کنید. برش کاشی‌ها می‌تواند شامل قطعات تیز پرتاب شونده باشد.

هنگامی که تمام کاشی های لازم را برش دادید، وقت آن است که آنها را روی دیوار بچسبانید.

چسباندن کاشی ها

هنگام استفاده از چسب کاشی، از کوچک شروع کنید. سعی کنید هر بار بیش از یک متر مربع نروید. این به شما زمان می دهد تا روی قرار دادن کاشی خود در مکان صحیح تمرکز کنید. دقت داشته باشید برای جلوگیری از خشک شدن چسب کاشی، آن را به صورت مداوم هم بزنید.

شما باید چسب خود را با استفاده از ماله پخش کنید. چسب را با استفاده از ماله در زاویه 45 درجه بمالید.

به یاد داشته باشید که فاصله های کاشی ها درست باشد . اطمینان حاصل کنید که جداکننده ها را به اندازه کافی محکم قرار داده اید تا از سطح کاشی بیرون نزنند.

چسب کاشی

گروت – ملات بندکشی

دوغاب چیزی است که برای پر کردن شکاف بین کاشی های خود پس از چسباندن آنها به دیوار استفاده می کنید. گروت به مهر و موم کردن کاشی ها و جلوگیری از ورود آب به دیوار پشتی کمک می کند.

ملات بندکشی

بهترین روش اجرای ملات و پودر بندکشی برای استفاده خانگی

بعد از چسباندن کاشی ها نوبت به بندکشی میرسد. در این مرحله شما باید فاصله بین کاشی هارا با پودر بندکشی مناسب پرکنید.

در ادامه بهترین و ساده ترین روش خانگی برای بندکشی کاشی ها را به ترتیب زیر انجام دهید:

اتصالات را تمیز کنید

خطوط ملات بندکشی را جاروبرقی بکشید. با استفاده از کاردک، بین خطوط را تمیز کنید. مراقب باشید که فشار زیادی به خطوط بین کاشی‌ها اعمال نکنید. برای تمیزکاری آسان‌تر، روی دیوارهای رنگ شده نوار چسب بکشید تا بیشتر کثیف نشوند.

ملات بندکشی را به صورت دستی مخلوط کنید

ملات بندکشی را آنقدر مخلوط کنید تا حالت پودری پیدا کند. اطمینان حاصل کنید که چیزی در انتهای سطل مخصوص مخلوط کردن باقی نماند. غلظت مخلوط باید شبیه غلظت کره بادام زمینی باشد. به هیج عنوان از مته برای مخلوط کردن بهره نگیرید. اجازه دهید که دوغاب خشک شود. اجازه دهید دوغاب به مدت ده دقیقه باقی بماند.

نکته: از ماله برای برداشتن ملات بندکشی استفاده کنید.

ملات را پخش کنید

ملات را به صورت مورب به سراسر کاشی بمالید و آن را به عمق درزها فشار دهید.

ملات‌های اضافه را پاک کنید

قسمت عمده ملات را به صورت حرکت مارپیچی پاک کنید. این امر به توزیع یکنواخت ملات کمک می‌کند. هدف از انجام این مرحله آن است که ملات اضافی پاک شود.

روی سطح اسفنج بکشید

یک اسفنج با رطوب پایین (نه خیس!) را به صورت مورب روی کاشی بکشید. اسفنج را اغلب بشویید و این کار را تکرار کنید. وقتی ملات سفت شد (20 تا 30 دقیقه)، اسفنج زدن را آغاز کنید. شاید در چند حرکت ابتدایی، ملات در سراسر کاشی لکه‌دار به نظر برسد که ایرادی ندارد.

اسفنج پاک کننده ملات

روی خطوط ملات تمرکز کنید

اسفنج را با انگشت اشاره خود فشار دهید و خطوط بلند یا ناهموار ملات را صاف کنید. زیاد فشار وارد نکنید. هدف از انجام این مرحله، یکسان کردن و منجسم ساختن اتصالات ملات‌ها است.

سطح را با حوله خشک کنید

پس از آنکه تمام اتصالات با ملات پوشانده شدند، حدود نیم ساعت از آن‌ها فاصله بگیرید تا سطحش خشک شود. از حوله‌های معمولی هم می‌توان استفاده کرد، ولی حوله‌های میکروفیبر بهترین راه حل برای ملات کاشی هستند.

نکته مهم: همیشه مقداری ملات به عنوان زاپاس نگه دارید. ملات به راحتی رطوبت محیط را جذب می‌کند، بنابراین آن را در یک طرف دربسته مانند کیسه پلاستیکی یا قوطی‌های کنسرو نگه دارید.

 

معرفی شرکت شورلول ایران

شورلول ایران برترین تولیدکننده محصولات نوین ساختمانی در ایران با بیش از 100 محصول ساختمانی دارای استانداردهای ملی و بین المللی. محصولات آب بند دوجزئی و سایر محصولات دیگر جز پر فروش ترین محصولات و محبوب ترین در سایت شورلول ایران بوده است که در صورت تمایل خرید میتوانید با شماره 02188708215 در ساعات اداری با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید تا کارشناسان فروش اقدامات لازم در خصوص با راهنمایی خرید محصولات یا مطلع شدن از آخرین قیمت محصولات مطلع کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

خانهفروشگاهحساب کاربریسبد خرید