بتن ریزی در هوای بارانی

بتن ریزی در هوای بارانی و بررسی مشکلات

بتن ریزی در هوای بارانی به دلایلی ممکن است خطرناک باشد. اولین دلیل آن این است که باران می‌تواند باعث شود بتن در هنگام خشک شدن به درستی سخت نشود. در صورتی که بتن به درستی سخت نشود، ممکن است از قدرت نفوذ به محیط پیرامون خود از دست بدهد و در نتیجه نهایتاً کارایی آن کاهش یابد.

همچنین باران می‌تواند باعث شود که آب به بتن نفوذ کند و موجب ایجاد حفره و شکاف در آن شود. بتن مرطوب نیز ممکن است آسیب‌پذیرتر باشد و بتواند باعث ایجاد ترک‌ها در بتن شود.

بنابراین، برای بتن ریزی در هوای بارانی، بهتر است منتظر قطع باران شده و سپس اقدام کنید تا بهترین عملکرد را از بتن خود بگیرید. همچنین ممکن است برای محافظت از بتن خود در برابر باران، از مواد نگهدارنده مانند پوشش‌های پلیمری استفاده کنید.

بتن ریزی در هوای بارانی و بررسی مشکلات

بررسی مشکلات بتن ریزی در هوای بارانی

بتن ریزی در زیر باران توصیه نمی شود . در صورتی که احتمال بارندگی  می رود ، لازم است تمهیدات لازم برای قطع بتن ریزی و اثرات باران قبلا پیش بینی گردد.

اگر بتن ریزی در باران ادامه می یابد کلیه پیش بینی های لازم برای ادامه کار باید ملاحظه گردد. اگر باران بعد از آغاز کار شروع شود ، بعضی اوقات ادامه کار بهتر از توقف آن است . اقدامات احتیاطی زیر در موارد لازم است رعایت گردد.

بتن‌ریزی یک فرایند پیچیده است که به دلایل مختلف ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

۱. نامتناسب بودن ترکیبات بتن:

انتخاب ترکیبات نامناسب می‌تواند باعث ایجاد نقص‌هایی در ساختمان بشود، مانند کمبود مقاومت و ترک‌های غیر قابل پیش‌بینی.

۲. ناصحیح بودن نحوه مخلوط کردن:

مخلوط کردن بتن به درستی یکی از مهم‌ترین مراحل در فرایند بتن‌ریزی است. استفاده از آب بیش از حد و یا محلول‌های شیمیایی نامناسب می‌تواند باعث کاهش مقاومت بتن شود.

مشکلات بتن ریزی در هوای بارانی

۳. ناصحیح بودن روش ریختن بتن:

ریختن بتن با روش نامناسب می‌تواند باعث ایجاد نقص‌هایی در ساختمان شود. برای مثال، درصورت ریختن بتن در جایی که ارتفاع آن بسیار بالا است، به دلیل فشار بیش از حد، بتن ممکن است به هم بریزد.

۴. ناصحیح بودن روش تراکم‌دهی بتن:

تراکم‌دهی بتن با استفاده از ویبراتور باید به درستی انجام شود. اگر این کار به درستی انجام نشود، خال‌های هوا در بتن شکل می‌گیرد که باعث کاهش مقاومت بتن خواهد شد.

۵. عدم رعایت زمان توان بخشی به بتن:

بعضی از ترکیبات بتن نیاز به زمان بیشتری برای توان بخشی دارند. اگر زمان کافی برای توان بخشی بتن در نظر گرفته نشود، مقاومت بتن کاهش خواهد یافت.

همچنین بخوانید: بتن و افزودنی های آن

رفع مشکلات بتن ریزی در هوای بارانی

  • با پوشش محوطه  آن قسمت را از باران مصون دارید
  • بتن با اسلامپ کم به کار ببرید
  • قبل از ریختن بتن جدید آب جمع شده روی بتن قدیم یا در درزهای اجرایی را خشک کنید.
  • سطح بتن را اندکی شیبدار در آورید تا آب بتواند به طرف پایین شیب حرکت کرده و بدین طریق زهکشی شود.
  • از کار روی سطح بتن تازه اجتناب کنید.

بتن ریزی در هوای بارانی

اگر باران به حدی شدید است که آب سطح بتن را نمی شود خشکانید و سطح تازه بتن نیز شسته می شود ، بهتر است بتن ریزی را به حالت تعلیق در آورد.در صورت توقف  قسمت های دیواره ها و آماتور ریشه ها و پله ها بایستی بتن ریزی شوند تا برای شروع مجدد بهترین حالت از قبل فراهم شده باشد . در این حالت به علت ایجاد درزهای اجرایی لازم است آنها را قبل از شروع مجدد همانند سایر درزهای اجرایی تمییز کاری و آماده سازی نمود.

  • به هنگام رگبار موقت و در زمان کوتاه ، بتن ریزی را متوقف نموده و روی بتن را با پلاستیک پوشش دهید.
  • می توانید از هر وسیله حفاظت بتن برای پوشش در طول طوفان و رگبار استفاده کنید.

بتن ریزی در چه زمانی بهتر است؟

بتن‌ریزی بهترین زمان برای انجام آن، به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، نوع بتن استفاده شده و نیازهای پروژه بستگی دارد. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل پرداخته شده است:

1- شرایط آب و هوایی:

برای بتن‌ریزی بهتر است در آب و هوای گرم و خشک انجام شود. از آن جایی که رطوبت و هوای سرد می‌تواند روی کیفیت بتن‌ریزی تأثیر منفی داشته باشد، در شرایط بسیار سرد و یا بارانی بتن‌ریزی بهتر است به تعویق افتاده و در زمان‌های گرمتر و خشک تر انجام شود.

بتن ریزی در چه زمانی بهتر است؟

2- نوع بتن:

نوع بتنی که برای پروژه استفاده می‌شود می‌تواند زمان مناسب برای بتن‌ریزی را تعیین کند. بتن‌های سریع‌ترین خشک شدن برای پروژه‌هایی که زمان برای انجام کار محدود است، مناسب هستند. برای پروژه‌هایی که مقاومت بتن بسیار مهم است، بتن‌هایی که نیاز به زمان بیشتری برای خشک شدن دارند ممکن است بهترین گزینه باشند.

3- نیازهای پروژه:

در نهایت، زمان بتن‌ریزی باید با نیازهای پروژه سازگار باشد. اگر بخشی از پروژه نیاز به بتن‌ریزی دارد و دیگر بخش‌ها نه، باید برای انجام بتن‌ریزی، زمانی انتخاب شود که نه تنها بهترین زمان برای بتن‌ریزی است، بلکه با سایر فعالیت‌های پروژه نیز سازگاری داشته باشد.

نحوه بتن ریزی در هوای سرد

دربتن ریزی هایی که شما مقاومت خاصی را درزمان مشخصی مورد نظر دارید باید به مدت طولانی تری بتن را در دمای بالای 10 درجه سانتیگراد نگاه داشت و تمهیدات دیگری برای این کار اندیشید که میتوان از اضافه کردن سیمان به مخلوط ، افزودن ضد یخ های زودگیر کننده ، عایق نگاه داشتن سطح بتن و تامین حرارت برای بتن نام برد .

دمای مخلوط تازه : هیدراسیون سیمان یک واکنش شیمیایی است ، سرعت این واکنش رابطه مستقیمی با دما دارد ، اما بدلیل اینکه هیدارسیون گرمازا ( exothermic ) بوده ، دوتا سه روز اولیه پس از بتن ریزی ، بتن قادر به تولید گرمای مورد نیاز خودش میباشد . پس اگر بتن ریزی در دمایی انجام شود که سرمای محیط باعث توقف واکنش هیدراسیون نشود ، بتن می تواند خود را گرم نگاه دارد.

جدول 5.1 در ACI 306 حداقل حرارتهای لازم برای کار در هوای سرد را نشان می دهد . خط1 جدول 5.1 نشان دهنده حداقل دمایی است که بتن در ” زمان حفاظت ” باید داشته باشد .

توجه داشته باشید که بتن های ضخیم تر می تواند اندکی خنک تر بشوند ، چرا که آنها حرارت را آهسته تر از دست می دهند و همچنین با پایین آوردن اختلاف دمای رویه بتن با هسته ی بتن احتمال ترک را می توان به حداقل رساند.

نکات مهم در بتن ریزی در هوای بارانی و سرد

در صورت امکان، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا برای منطقه مورد نظر را انجام دهید. اگر باران پیش‌بینی شده باشد و شرایط برنامه ریزی اجازه دهد، بهتر است ریزی بتن را به تعویق بیاندازید. اطمینان حاصل کنید که زمان ریختن بتن به گونه‌ای باشد که بهترین شرایط برای خشک شدن و سخت شدن بتن ایجاد گردد.

حتی اگر باران پیش‌بینی نشده باشد، برای اطمینان از محافظت در برابر باران غیرمنتظره، چند لایه پلاستیک صنعتی را در دسترس داشته باشید. این لایه‌ها می‌توانند در صورت نیاز به عنوان پوششی بر روی سطح بتن تازه ریخته شده استفاده شوند.

هرگز بتن را در حفره‌های پرآب یا روی سطوح بسیار مرطوب نریزید، زیرا بتن به آب جذب می‌شود و در معرض خطر قرار می‌گیرد.

نسبت آب به سیمان را کاهش دهید، زیرا آب بارانی که پیش‌تر روی سطح سنگدانه‌ها باریده است ممکن است اضافه شود و یا کیفیت سیمان را تغییر دهد.

در نظر داشته باشید که سطح بتن کمی شیب‌دار باشد. این شیب باعث می‌شود آب باران به لایه‌های پایین تر نفوذ کرده و زهکشی انجام شود، همچنین از شستشوی ذرات سیمان و رسوب ذرات سنگین‌تر جلوگیری شود.

بلافاصله پس از ریزی بتن، دوغاب پرسیمان را بر روی سطحی که به آن باران زده است، پاشید.

بلافاصله پس از پایان بارش، با استفاده از سیمان، شن، و ماسه سطح بتن را تعمیر و بازسازی کنید.

در صورت امکان، سنگدانه‌ها را نیز پوشانید، زیرا خیس شدن آنها ممکن است نسبت آب به سیمان را افزایش دهد.

در شرایط بارندگی شدید، توصیه می‌شود سطح بتن را عایق‌بندی کرده و عملیات قالب‌گیری را متوقف کنید.

اگر سطح بتن دوغابی شده است، دوغاب پرسیمان را به‌طور یکنواخت بر روی کل سطح پخش کنید.

جمع بندی:

شورلول ایرانیان تولید کننده انواع افزودنی های بتن و چسب بتن با استاندارد های اروپا بوده و امیدواریم با خواندن این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید می توانید آن را را با ما به اشتراک بگذارید و نظرات خود را در کامنت عنوان کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − هفت =

خانهفروشگاهحساب کاربریسبد خرید