چسب اپوکسی چیست

چسب اپوکسی چیست؟

چسب اپوکسی چیست؟ چسب اپوکسی یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای انجام تعمیرات مختلف است؛ به همین دلیل چسب با قدرت بالا به عنوان یکی از اجزای ثابت در جعبه ابزار تمام تعمیرکارها پیدا می‌شود. بسته به نوع چسب می‌توان از آن برای متصل کردن قطعات فلزی، چوبی، پلاستیکی یا هر جنس دیگری استفاده کرد.

برخی چسب‌ها هم ویژگی ضد آب از جمله چسب بتن دارند و برای قسمت‌هایی که در تماس مستقیم با آب هستند، بهترین راهکار به شمار می‌روند. چسب اپوکسی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، در دسته‌ی چسب‌های قوی قرار می‌گیرد که می‌تواند روی بسترهای مختلف استفاده شود. این چسب در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر نوع آن کاربرد ویژه‌ای دارد.

 انواع چسب اپوکسی موجود در بازار

چسب اپوکسی یکی از چسب‌های بر پایه‌ی رزین است که رزین اپوکسی و سخت‌کننده یا همان هاردنر دو جزء اصلی آن است. از آنجا که رزین اپوکسی خاصیت چسبندگی بالایی دارد، این چسب کاربرد گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده است. برای آنکه چسب‌های اپوکسی بهترین عملکرد را روی بستر مد نظر داشته باشند می‌بایست با انواع چسب اپوکسی آشنا باشید و بسته به نیاز یکی از آنها را تهیه کنید.

چسب‌ اپوکسی در دو نوع چسب تک جزئی و چسب دو جزئی تولید می‌شود. چسب اپوکسی تک جزئی آماده‌ی مصرف است یعنی در فرایند تولید در دمای 250 تا 300 درجه‌ی سانتی‌گراد پخته می‌شود و به صورت مخلوط یک دست به فروش می‌رسد. برای آنکه بتوانید از این نوع چسب استفاده کنید باید با حرارت دادن به چسب آن را فعال کنید. ویژگی بارز چسب تک جزئی، چسبندگی و مقاومت بالای آن در شرایط آب و هوایی نامناسب است.

همچنین بخوانید : بتونه ساختمانی چیست و چه کارایی دارد؟

اما چسب‌های اپوکسی دو جزئی در دو ظرف جداگانه (به صورت رزین و هاردنر) در اختیار شما قرار می‌گیرند و باید پیش از مصرف این دو جزء را با هم مخلوط و در فاصله‌ی زمانی کوتاه مدت (چند دقیقه تا چند ساعت) استفاده کنید. اگر چسب اپوکسی دو جزئی بیشتر از زمانی که در روش مصرف گفته شده است بماند کارایی خود را از دست می‌دهد و نمی‌توانید از آن به عنوان چسب با قدرت چسبندگی بالا استفاده کنید.

اپوکسی دو جزئی

چسب کاشی ضداسید سه جزئی چسبی است بر پایه رزین های اپوکسی که چسبندگی بسیار عالی به سطح زیر کار دارد . این محصول مقاومت بسیار بالایی در مقابل طیف گسترده ای از مواد شیمیایی با  PH  های مختلف دارد .

در کنار این تقسیم‌بندی، چسب اپوکسی را بر اساس نوع کاربرد مانند چسب سنگ به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند که در زیر با این دسته‌بندی آشنا می‌شویم.

انواع چسب اپوکسی

میپردازیم به انواع چسب اپوکسی با بهترین کیفیت موجود در بازار:

چسب اپوکسی پلاستیک

پلاستیک جایگاه ویژه‌ای در کالاها و اقلام مصرفی امروز دارد. بسیاری از وسایلی که به صورت روزانه استفاده می‌کنیم از جنس پلاستیک هستند و به همین دلیل چسب اپوکسی پلاستیک می‌تواند یک ابزار کاربردی برای تعمیرات وسایل پلاستیکی باشد. این نوع چسب معمولا به صورت دوقلو تولید می‌شود و چون در برابر آب مقاوم است با خیال راحت می‌توانید برای تعمیر وسایل پلاستیکی خود و برطرف کردن شکستگی‌ها از آن استفاده کنید.

چسب‌های اپوکسی پلاستیکی در مدت کوتاهی شاید کمتر از پنج دقیقه جامد می‌شوند و می‌توانید با سنباده زدن، سوراخ کردن یا حتی رنگ کردن سطح چسب، ظاهر کار را زیباتر کنید. از این چسب برای ساخت مخزن‌های مختلف، ظروف پلاستیکی و اتصال قطعات مختلف پلاستیکی به هم استفاده می‌کنند.

چسب اپوکسی سنگ

ساختمان‌سازی یکی از صنعت‌های مهمی است که از چسب در بخش‌های مختلفی استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین انواع این چسب، چسب اپوکسی سنگ است که برای نصب سنگ روی نمای داخی و خارجی ساختمان، نصب کاشی و سرامیک روی تمام سطوح، نصب سنگ روی فلزاتی مانند آهن و آلومینیوم یا مصالح دیگری که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

این چسب معمولا به صورت دو جزئی تولید می‌شود و چون سریع خشک می‌شود و استحکام بالایی در برابر آب و تغییرات دمایی دارد، بهترین گزینه برای استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان است.

چسب اپوکسی فلز

یکی دیگر از انواع پرکاربرد چسب اپوکسی، نوع فلز آن است. این چسب را می‌توان به عنوان جایگزین لحیم‌کاری، جوشکاری یا بستن فلزات با پیچ و مهره دانست. چسب اپوکسی فلز روی بسیاری از فلزات مانند آهن، آلومینیوم، برنج، مس، استیل و تیتانیوم خاصیت چسبندگی دارد و در مدت کوتاهی می‌توان قسمت‌های مد نظر را به هم متصل کرد.

این نوع از چسب‌های اپوکسی هم به صورت چسب‌های دوقلو در بازار وجود دارند و چون در برابر انواع حلال‌ها و رطوبت مقاوم است، نگرانی بابت خوردگی بخش‌های چسبیده شده در گذر زمان نخواهید داشت.

چسب اپوکسی فلز

چسب اپوکسی چوب

اگر نگاهی به محیط اطرافتان بیندازید محصولات چوبی مختلفی را مشاهده می‌کنید. از درهای آپارتمان گرفته تا کابینت آشپزخانه و سرویس مبلمان همه از جنس چوب هستند که ممکن است در اثر ضربه شکسته شوند. چسب اپوکسی چوب ابزاری مناسب برای تعمیر وسایل چوبی است.

چون در برابر رطوبت مقاوم است و همین ویژگی آن را برای تعمیر سطوح کابینت مناسب کرده است؛ همچنین این چسب قابل سمباده‌ زدن و سوراخ کردن است و به راحتی می‌توانید برای تعمیر آسیب‌های مختلف سطوح چوبی و یکدست کردن آن با دیگر قسمت‌های چوب استفاده کنید.

چسب اپوکسی بتن

از چسب اپوکسی که در دسته ی چسب بتن قرار میگیرد مقاومت بالا در برابر ضربه و رطوبت و تحمل وزن زیاد را دارد برای ترمیم، پر کردن و اجرای ملات بتنی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این نوع تعمیرات به زمان بیشتری برای آماده کردن سطح نیاز دارد باید از چسب‌های اپوکسی که عمر مصرف بالاتری دارد، استفاده کنید.

به کمک این نوع از چسب‌های اپوکسی می‌توانید ملات بتنی را روی سطوح مختلف اجرا کنید، بتن تازه را به ملات بتنی قدیمی وصل کنید یا برای سطوح آجری، سنگی و موزاییکی از آن استفاده کنید.

چسب اپوکسی بتن

چسب اپوکسی فایبرگلاس

از مواد کامپوزیتی برای تولید انواع لوله‌ها و ورق‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که بیشتر لوله‌کشی‌های ساختمان، برخی از قسمت‌های اتومبیل مانند سپر و بسیاری از مخازن از جنس مواد کامپوزیتی فایبرگلاس هستند می‌توان برای تعمیرات مختلف از چسب اپوکسی فایبرگلاس استفاده کرد. این نوع چسب هم بیشتر به صورت چسب دوجزئی تولید می‌شود که به دلیل مقاومت حرارتی و شیمیایی و مقاومت در برابر سایش می‌توانید با اطمینان خاطر از دوام بالای آن در طول زمان، از آن برای تعمیرات استفاده کنید.

چسب اپوکسی دریایی

چسب اپوکسی دریایی هم برای تعمیر و ساخت تجهیزاتی که با آب سروکار دارند، تولید می‌شود. وسایلی مانند قایق که به طور مداوم در معرض آب قرار می‌گیرند برای تعمیر به چسبی نیاز دارند که در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم باشند. چسب‌های اپوکسی دریایی را می‌توان برای سطوح با جنس‌های مختلف که زمان طولانی در آب هستند، به کار برد.

رزین اپوکسی و هاردنر در چسب اپوکسی

رزین اپوکسی نوعی از پلیمرهای واکنشی است که در ساختار خود گروه‌های اپوکسید دارد. این رزین‌ها که با نام پلی اپوکسید هم شناخته می‌شوند می‌توانند با خود یا برخی سخت‌کننده‌ها واکنش دهند. حاصل این واکنش، پلیمری است که ویژگی‌های مقاومتی بسیاری دارد و به عنوان یک چسب با مقاومت بالا کاربردهای متنوعی دارد.

هاردنرهایی که برای تولید چسب‌های اپوکسی مصرف می‌شوند، از نظر شیمیایی در گروه الکل‌ها، فنول‌ها، تیول‌ها، پلی‌آمین و انیدریدها قرار می‌گیرند. این دو جزء در یک واکنش گرماده با هم ترکیب می‌شوند و چسبی با ویژگی‌های متعدد تولید می‌کنند. آشنایی با ویژگی‌های چسب اپوکسی می‌تواند راهنمای عمل شما در استفاده از آن باشد.

چسب اپوکسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

چسب‌های اپوکسی در کنار قدرت چسبندگی بالا، مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی دارند. این ویژگی‌ها آن را به انتخابی مناسب در صنایع مختلف تبدیل کرده است. البته ویژگی‌های این چسب به همین چند مورد محدود نمی‌شود و تمام ویژگی‌هایی که در زیر لیست کرده‌ایم، دلیلی است برای استفاده از آن در صنعت چوب و مبلمان، صنایع دریایی و ساخت هواپیما، ساختمان‌سازی و صنایع الکتریکی.

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های چسب اپوکسی را لیست کرده‌ایم:

  • چسب‌های اپوکسی پس از خشک شدن تغییر حجم چشمگیری ندارند
  • چون با طیف وسیعی از مواد سازگار است، چسبندگی مناسبی روی بسیاری از سطوح با جنس مختلف دارد
  • این چسب از نظر شکل ظاهری پایدار است و با گذشت زمان، شکل آن تغییری نخواهد کرد
  • مقاومت شیمیایی بالایی دارد و همین امر آن را در برابر خوردگی مقاوم کرده است
  • مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارد و تا حدی می‌تواند شوک و ارتعاش را جذب کند
  • می‌توان از این چسب برای سمباده‌زنی، سنگ‌زنی، تراشکاری یا سوراخکاری استفاده کرد
  • از این چسب می‌توان به عنوان عایق الکتریسیته استفاده کرد
  • چون برای تولید آن از مواد سمی استفاده نمی‌شود نه برای سلامت ما و نه برای محیط‌زیست هیچ آسیبی ندارد

ویژگی چسب اپوکسی

نحوه استفاده از چسب اپوکسی

پیش از استفاده از چسب اپوکسی باید سطوح مد نظر را کاملا تمیز کنید تا هیچ آلودگی مانند چربی روی سطح نباشد. اگر می‌خواهید سطوحی مانند کاشی را به هم بچسبانید برای تمیزتر شدن کار می‌توانید به لبه‌های کاشی‌ها، چسب کاغذی بچسبانید تا هنگام کار چسب روی سطح کاشی نریزد و سطح کار را کثیف نکند.

دو جزء رزین اپوکسی و هاردنر را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. از آنجا که واکنش میان این دو جزء گرماده است ممکن است هنگام ترکیب کردن کمی گرما را احساس کنید که این کاملا طبیعی است.

بعد از یکی دو دقیقه همزدن رزین و هاردنر، به سرعت چسب را با ابزار مناسب مانند کاردک یا پیستون روی سطح مد نظر بزنید. سعی کنید سطح چسب کاملا یکدست باشد و مقدار چسب اضافی را از روی سطح بردارید. مراقب باشید چسب روی قسمت‌های دیگر نریزد. زمان لازم را بدهید تا چسب خشک شود و استحکام لازم را به دست آورد.

نتیجه

برای آنکه چسب عملکرد بالایی داشته باشد باید از چسبی قوی و متناسب با جنس سطح مد نظر استفاده کنید. همان‌طور که در بالا گفتیم چسب‌های اپوکسی قدرت بالایی در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی دارند. همچنین برای ارائه‌ی قدرت چسبندگی بالا در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. استفاده از انواع چسب‌های اپوکسی بسیار ساده است و به خاطر ویژگی‌هایی که گفتیم در صنایع بسیاری کاربرد دارد.

معرفی شرکت شورلول ایران

شورلول ایران برترین تولیدکننده محصولات نوین ساختمانی در ایران با بیش از 100 محصول ساختمانی دارای استانداردهای ملی و بین المللی و در فروش  چسب کاشی و سرامیک و … به فروش میرسد که میتوانید با شماره 02188708215 در ساعات اداری تماس حاصل فرمایید که کارشناسان فروش پاسخگویی شما مخاطب عزیز خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

خانهفروشگاهحساب کاربریسبد خرید