ملات آنی‌ گیر بتن چیست؟ مراحل تعمیر بن املات

ملات آنی‌ گیر بتن چیست؟

ملات آنی‌ گیر بتن چیست؟ بتن یکی از مواد و مصالح ساختمانی بسیار مقاوم است که در برابر فشار آب و عوامل محیطی از مقاومت بالایی برخوردار است. از این ماده ساختمانی در ساخت سدها و استخرها و… استفاده زیادی می شود، چراکه یکی از کارآمدترین و مستحکم ترین مواد در برابر فرسایش و فشار آب است.

اما همیشه اینطور نیست و گاهی بتن ها نسبت به عوامل شیمیایی، فیزیکی و حتی مشکلاتی که در عملیات اجرای آن بوده واکنش نشان داده و دچار آسیب هایی از جمله ترک خوردگی و تخریب میشوند.

عوامل شیمیایی موثر در تخریب بتن، واکنش سولفات‌ها، واکنش کُلُر در استخرها، کربناتی شدن و واکنش های قلیایی است. همینطور میتوان از عوامل فیزیکی موثر در تخریب بتن یخ‌زدگی، فرسایش، آتش سوزی، نفوذ نمک، باکتری ها و… اشاره کرد.

چه زمانی از آنی گیر بتن استفاده می شود؟

چه زمانی از آنی گیر بتن استفاده می شود؟

در بعضی موارد دیده شده، که پیمانکاران و سازندگان ساختمانی هنگام تهیه بتن، به نوع دانه بندی در بتن توجه نکرده و یا از شن و ماسه خاک‌دار برای آماده سازی بتن استفاده کردند که این مورد نیز از عوامل مهم و موثر در تخریب بتن ها است و در زمان اجرا و عملیات بتن ریزی اتفاق خواهد افتاد. البته لازم به توضیح است آب زیاد هم در مخلوط بتن و در بلندمدت باعث خرابی و تخریب بتن خواهد شد. 

در مرحله آب بندی بتن یکی از مواد و مصالح پرکاربرد پودر آنی‌گیر یا ملات آنی‌گیر است یعنی در واقع این محصول جزو آب بند کننده ها به حساب می آید که شمایل سیمانی داشته و بعد از ترکیب با آب در عرض چند ثانیه به مقاومت و انقباض بالا خواهد رسید و سوراخ و یا ترک خوردگی بتن را به بهترین شکل ترمیم و اصلاح خواهد کرد. این محصول برای رفع نشتی های بتنی و در سازه هایی که در معرض مستقیم فشار آب هستند (سدها-استخرها و..) بسیار پرکاربرد و موثر هستند.

سرعت اجرا و کیفیت ترمیمی این محصول باعث شده تا در تونل های زیرزمینی، استخرها، کانال های آب، فاضلاب و… به عنوان یک ملات تعمیری موثر مورد استفاده قرار گیرد.ملات آنی‌گیر بتن از نظر شیمیایی وفیزیکی مشابه بتن است. این تشابه باعث شده تا ملات ترمیمی به خوبی به بتن چسبیده و مشکلی در فرآیند چسبندگی و استقامت ملات با بتن ایجاد نشود. ملات آنی‌گیر آتش‌زا نیست و از ایمنی بالایی برخوردار است.

ویژگی ملات آنی‌گیر 

  • چسبندگی و گیرش سریع
  • بدون انقباض
  • استفاده آسان
  • استحکام بالا

مزایای ملات آنی‌ گیر بتن چیست؟

کاربرد این محصول تاثیر زیادی برای بناهای بتنی ایجاد می کند برای مثال:

  • آنی گیر سیمانی توانایی چسبندگی و اتصال بالایی به مصالح ساختمانی مانند سنگ، آجر و بتن دارد
  • بعد از استفاده از این فراورده سخت شدن سریع در عرض چند ثانیه را مشاهده میکنیم.
  • این ماده بعد از استفاده توان مقاومت بالا و طول عمر دائمی دارد
  • این محصول  ترک ها درزها را سریع و درکمترین زمان نشت گیری کرده ، در نتیجه به شرایط بهره برداری و استفاده از سازه سرعت میبخشد
  • بعد از استفاده آنی گیر بتن هیچ گونه ترک خوردگی، جمع شدگی و انقباض نمیبینیم
  •  فاقد یون کلر می باشد و برای فولاد هیچ گونه ضرری ندارد
  • به آسانی با آب مخلوط میشود و ترکیبی همگن و یک دست ایجاد میکند که استفاده از آن به تخصص خاصی نیاز ندارد

مکانیزم اثر آنی گیر بتن

این ماده نوعی پودر یک بخشی می باشد که  از سیمان، افزودنی های زود گیر و با شتاب بالای سخت شوندگی و همچنین ترکیبات آب گریز و عایق کننده تشکیل شده . به دلیل این که آنی گیرها حاوی ترکیبات شیمیایی تسریع کننده هستند که محرکی برای پروسه هیدراتاسیون می باشد و موجب می شود سیمان استفاده شده در چند ثانیه ی اولیه ترکیب با آب این پروسه را تکمیل کند و ملات با شتاب بالا و برنامه ریزی شده ای به سختی و گیرش میرسد. 

لازم به ذکر است که این شتاب بالا در گیرش ملات تاثیرمنفی در خواص مکانیکی ندارد.  به کار گیری فرمولاسیون بهبود  پیدا کرده در سیمان مورد استفاده و اعمال تغییراتی در واکنش و فعالیت های سیمان که زمان مخلوط شدن با آب حاصل می شود در نتیجه استفاده از ترکیبات معدنی مخصوص در آنتی تز حاصل شده است که این مورد باعث سخت شدن و سرعت آن در برابر نفوذ آب در سازه ها می شود.

نحوه استفاده از ملات آنی‌گیر بتن

نحوه استفاده از ملات آنی‌گیر بتن

  1. سطح مورد نظر را از گرد و غبار، خاک و… تمیز کنید و با برس تمام ذرات چسبیده به سطح را جداکنید. سطح شما باید فاقد هرگونه برجستگی، روغن، گریس و نمک باشد.
  2. آب راکد را از محل تعمیر تخلیه کنید ولی از خشک شدن سطح جلوگیری کنید.
  3. اگر سطحی مورد نظر خشک است و در مجاورت آب نبوده، حتما قبل از استفاده از ملات آنی‌گیر سطح را مرطوب کنید.
  4. مقدار کمی از ملات را با آب مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. منطقه ای که نشتی وجود دارد را شناسایی کنید و با فشار دادن خمیر به ناحیه آسیب دیده و نگاه داشتن آن، منتظر سفت شدن خمیر شوید. در کمتر از یک دقیقه ملات ترمیمی فیکس خواهد شد. لازم به توضیح است بیش از 30ثانیه ملات را با آب مخلوط نکنید.
  5. پس از اتمام عملیات تعمیر، اضافات ملات را به وسیله یک کاردک جدا کنید تا منطقه ترمیم با سطح اطراف آن یکدست شود.

خرید و قیمت ملات آنی گیر بتن از شورلول ایرانیان

آنی‌ گیر بتن چیست ؟ یکی از پرکاربردترین محصولات ساختمانی است و درحال حاضر شرکت شورلول تراکو ایران، با آزمایشگاه مجهز، فرمولاسیون ویژه و استانداردهای ملی و بین‌المللی یکی از تولیدکنندگان این ملات ساختمانی است.

حتما قبل از خرید این محصول مشاوره دریافت کنید و از شرکت ها و برندهای معتبر خرید کنید. 

برای دریافت مشاوره و اطلاع از محصولات تولیدی شورلول تراکو ایران با شماره 41982 (021) تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هفت =

خانهفروشگاهحساب کاربریسبد خرید